Spotify är en av de största streamingtjänsterna för musik i världen, med över 345 miljoner användare och mer än 70 miljoner låtar och tusentals podcasts tillgängliga för streaming. En av de viktigaste faktorerna för hur populära en artists är på plattformen är antalet lyssningar på deras låtar. Men hur räknas lyssningar på Spotify?

Spotify använder sig av en komplex algoritm för att räkna ut antalet lyssningar på varje låt. Detta innebär att antalet lyssningar inte bara beror på antalet gånger låten har spelats av användare utan också på hur länge varje lyssning varar. Spotify använder också flera andra faktorer för att räkna ut antalet lyssningar på en låt, inklusive antalet unika lyssnare och antalet spelningar från samma enhet.

För att bli stor på Spotify, och i musikbranschen som helhet, krävs att ens låtar har så många lyssningar som möjligt, från så många unika användare som möjligt. Olika sätt att öka antalet lyssningar på sina låtar är att, marknadsföra sig på sociala medier, köpa lyssningar på Spotify eller att skapa en låt i samarbete med andra, lite mer kända, artister.

Vad är viktigt för att Spotify lyssningar ska räknas?

För att en lyssning ska räknas på Spotify måste låten spelas i minst 30 sekunder, i appen eller i online-spelaren på Spotifys hemsida. Om en användare bara spelar en bit av låten, till exempel de första 10 sekunderna, räknas detta inte som en lyssning och påverkar därför inte den allmänna lyssnings statistiken.

Även spelningar av samma låt flera gånger i rad räknas bort av algoritmen. Om en användare spelar samma låt flera gånger inom en kort tidsperiod räknas endast en av dessa som en lyssning. Spotifys algoritm identifierar upprepade uppspelningar och räknar dem endast som en lyssning. Detta är ett sätt att förhindra att algoritmen missbrukas genom att en låt ställs på repeat och spelas om och om igen för att manipulera antalet lyssningar en låt har.

Antalet unika användare som lyssnar är bättre än flera lyssningar från samma användare

Spotify räknar också antalet unika lyssnare när de beräknar antalet lyssningar på en låt. Detta betyder att om en användare spelar samma låt flera gånger men det är från olika enheter eller konton, kommer varje spelning att räknas som en unik lyssnare. Algoritmen prioriterar unika lyssnare och räknar dessa som en ny spelning varje gång låten spelas.

Huruvida lyssnaren är en betalande användare eller någon som använder en gratisversion av Spotify påverkar inte antalet lyssningar. Spotify uppdaterar antalet lyssningar på plattformen varje dag. Artister och musikproducenter kan se hur många lyssningar deras låtar har haft på en daglig basis. Många nya artister brukar dela sin låt på Instagram eller Facebook när de når ett visst antal lyssningar och tackar sina fans. Detta leder också till att fler personer får en länk till låten på sin skärm och kan lyssna på låten genom att klicka på länken, vilket i sin tur leder till ännu fler lyssningar. Smarta artister använder sig av alla metoder de kan för att få fler lyssningar och att vara aktiv och interagera med sina fans brukar vara den bästa metoden för att bli mer populär.

Andra faktorer som påverkar en låts popularitet

Antalet lyssningar är en av de viktigaste faktorerna för att bedöma en låts popularitet på Spotify. Men det är också viktigt att komma ihåg att det inte är det enda som påverkar hur populär en låt är. Andra faktorer som påverkar populariteten är till exempel spellistor, rekommendationer, delningar och användarinteraktion.

För att hjälpa artister och musikproducenter att följa sina framsteg och analysera sina lyssningssiffror erbjuder Spotify många olika statistikverktyg och analyser. Artister kan använda Spotify for Artists-plattformen för att övervaka sina lyssningar och se hur deras låtar presterar över tid. Plattformen ger också insikt i lyssnarnas demografi och geografiska läge, så att artisten vet var i världen de har flest fans.

Hur lyssningar påverkar artistens inkomst

Det finns många faktorer som påverkar hur mycket en artist får betalt för sina låtar på Spotify. Spotify betalar ut en del av sin intäkt till artister och musikproducenter baserat på deras andel av totala lyssningar. Men det finns många faktorer som påverkar hur mycket en artist får betalt, inklusive avtalet med skivbolaget, hur lång låten är och vilken del av världen lyssningarna kommer ifrån. Spotify erbjuder flera lösningar för att hjälpa artister tjäna mer pengar på sin musik, som exempelvis sponsrade spellistor och möjlighet att sälja merchandise direkt till fans via Spotify.

Det är även viktigt att alltid komma ihåg att lyssningar på Spotify inte är det enda som påverkar en artists popularitet och framgång i musikbranschen. Alla artister, särskilt nya artister, behöver använda sig av andra strategier för att marknadsföra sin musik, till exempel genom att skapa en stark närvaro på sociala medier, medverka i gratiskonserter, samarbeta med andra artister och genom att delta i intervjuer i stora tidningar som Expressen eller Mitt i. Lyssningar på Spotify kommer vara viktigt så länge Spotify är en av storspelarna i streaming världen, men musikbranschen sträcker sig långt utanför streaming tjänsternas gränser och artister behöver vara medvetna om hur man sprider sin musik till så många personer som möjligt.

 

Kategorier: Uncategorized

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *