Taylor Swift har lyckats hitta sin egen väg och ett eget sätt att definiera sig som en kommersiell popstjärna. Supersuccén ”The Eras Tour” har gett stjärnan en ny nivå av framgång, som även spillt över i ett ökat intresse för hennes musik. Vinylskivan listar här Taylor Swifts bästa låtar!

Den massiva succén och massexponeringen av Taylor Swift de senaste åren har både lyst upp hennes karriär, diskografi och artisteri. Säljpunkten som har gjort henne så gigantiskt stor kan ligga i att hon genom sin lyrik lyckas skapa en igenkänningsfaktor som många relaterar till men även att hon ger lyssnaren inblick i hennes liv genom sina personliga texter.

MER LÄSNING: Taylor Swift drar in hundratals miljoner kronor

Swift har alltid varit passionerad i sitt artisteri och är inte bara hyllad som låtskrivare utan även för sin hunger av att vara en popstjärna på sina egna villkor!

Taylor Swifts bästa låtar – plats #10-6

#10 Getaway Car

Pop-perfektion! Tillsammans med producenten Jack Anthonoff så skrev och producerade de låten till Taylor Swifts sjätte album reputation (2017). Albumet inspiration handlar mycket om hur Swifts rykte i media helt förstördes 2016 på grund av en video postad av Kim Kardashian som gav Swift smeknamnet “snake”.

Albumets estetik kretsar kring en mörk estetik med ormar och svartvit bildsättning som målar upp Swift till den antagonist hon blev i media. I “Getaway Car” beskriver hon ett förhållande likt Bonnie & Clyde och känslan av att man inser att man är tillsammans med någon bara för att man har tråkigt. Låtens bästa del är bryggan, som så fallet är i väldigt många av Swifts låtar.

Bryggans sista textrad “that was the last time you ever saw me” innan hon hoppar in i den sista explosiva refrängen med Anthonoffs produktion taget direkt från en popbibel.

#9 august

När pandemin stängde ner nattklubbar matades populärkulturen av disco-pop med en tydlig eskapism från den isolerade vardagen med album från stjärnor som Dua Lipa och The Weeknd. Taylor Swift valde en annan form av eskapism och gick till det som var helt nytt för henne, det fiktiva låtskrivandet.

Overaskningsalbumet Folklore (2020) som växte fram som ett isoleringsprojekt i genren folk, var en helomvändning från hennes tidigare pampiga album Lover (2019). Albumet följer kärlekstriangeln mellan karaktärerna Betty, James och Augustine. Betty och James är ett ungt par som gör slut och James har en hemlig sommarromans med Augustine. När sommaren tar slut går han tillbaka till Betty och Augustine lämnas i höstens mörker och drömmer tillbaka till augusti.

Swifts genomtänkta låttext gör låten bara mer intressant med rader som “And say you meet me behind the mall” som också kan tolkas som “And say you meet me behind them all” för att spegla känslan av att ha en hemlig sommarromans.

#8 You Belong With Me

Det andra albumet Fearless (2008) gjorde Taylor Swift till ett välkänt namn i hela världen, då hon blev mer mainstream till följd av ett mer pop-strävande sound. När Taylor under sin turné The Eras Tour som en 30+ kvinna ska sjunga en popdänga om en gymnasieromans hon skrev som 18-åring kan man ana oro för att det blir klyschigt och barnsligt. Det blir däremot bara nostalgiskt och med inlevelse och bravur river hon av sin country-popdänga.

Låttexten är simpel och beskriver hur hon vill att sin skol-crush ska välja henne framför den coola tjejen med andra ord en riktig “pick me”-banger. Det är en av hennes mest ikoniska låtar som visar att hon på ett genuint sätt kan vända sig mot en mainstreampublik utan att skala bort sig själv.

För att försvara låten ytterligare kan man alltid hänvisa till citatet som används för att skydda poplåtar som är otroliga men som saknar artistiskt djup: “Hating pop music doesn’t make you deep”.

#7 You’re On Your Own, Kid.

Taylor Swift återvände till popmusik med albumet Midnights (2022) efter att ha gjort två folkalbum. På plattan finns låten “You’re On Your Own, Kid” som hyllades av Stevie Nicks när hon berättade att det var låten som hjälpte henne sörja bortgången av vännen och Fleetwood Mac-kollegan Christine McVie. Nicks ord av låten betyder nog inte bara mycket för Swift för att hon har sett upp till henne under hela sin karriär utan det är också ett kvitto på hur fint hon fångar livet i en låt.

Det är en minimalistisk synth-pop-produktion med lågmäld gitarr som växer genom låten. När bryggan kommer når produktionen sitt crescendo och låttexten blir som mest rå när Taylor sjunger om hur livet sett ut under hennes karriär: “I hosted parties and starved my body, like I’d be saved by a perfect kiss”. Låten slutar i att hon sentimentalt sjunger raderna “You’re on Your own, kid. You always have been”. 

#6 cardigan – en av Taylor Swifts bästa låtar

Albumet Folklore (2020) etablerade Taylor Swift som mer än bara en popstjärna och den avskalade folkgenren gav möjlighet till att lägga stort fokus på texten. Återigen får vi i låten följa det fiktiva triangeldramat mellan tonåringarna Betty, James och Augustine.

I “cardigan” är det Bettys perspektiv som berättas, när James gått vidare för att vara med Augustine. Texten ömmar för den första kärleken, hjärtesorgen och hur missförstådd man som tonåring kan känna sig. Låttiteln kommer från textraden “and when I felt like i was an old cardigan under someone’s bed, you put me on and said i was your favourite”. Det är en av Swifts finaste låtar som beskriver ung hjärtesorg som jordens undergång genom karaktären Bettys minnen av en förgången relation.

MER LÄSNING: Kommande konserter Sverige

Taylor Swifts bästa låtar – plats #5-1

#5 Style

Efter att ha doppat tårna i pop-produktion med albumen Fearless (2008) och Red (2012) och fått kritik för att hennes album var osammanhängande produktionsmässigt bestämde sig Swift för att göra ett renodlat popalbum. De svenska popgudarna Max Martin och Karl Johan “Shellback” Schuster fick stå för majoriteten av skivans produktioner.

Resultatet är en fullträff i allt från det kaxiga popsoundet till de romantiska texterna. Låtens intro har potential att återuppliva ett helt bårhus av den ikoniska gitarriffen precis innan den tunga basen slår till. “Style” handlar om en “on/off”-relation och romantiserar det spännande i att ha en relation fri från ansvar. Vem låten handlar om har hon aldrig sagt och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Däremot är det typiskt Taylor Swift att lämna en ledtråd i titlar och låttexter och denna låt har nog en av dem mest uppenbara.

#4 Peter

Låten släpptes på den senaste dubbelskivan THE TORTURED POETS DEPARTMENT: THE ANTHOLOGY (2024). Den senaste skivans mörka och akustiska produktion framstår som ett åskmoln med tanke på att den släpptes mitt under den färgsprakande The Eras Tour. Albumet är inspirerat av uttrycket “Poète maudit” som myntades i essäsamlingen med samma namn av den franska poeten Paul Verlaine. Detta syftar på hur poeter kände sig utstötta från samhället och plågade av sin egen kraft och kreativitet. Detta går att direkt analysera till Swift som med detta skulle kunna syfta på hennes framgångsrika musikkarriär och livsverk som ibland skadar henne då hon känner behovet att förvalta sitt liv till musik.

Låten “Peter” är inspirerad av klassikern Peter Pan och beskriver en man som aldrig vill växa upp. Texten kan tolkas som löftet att återförenas med en person som genomgår en personlighetsutveckling. En textrad lyder: “You said you were gonna grow up, then you were gonna come find me”. Swift belyser rädslan av att känna sig sviken och harmas över hur livet trots allt varit mycket enklare för “Peter” och hon tänker inte vänta längre. Det är en emotionell pianoballad som är en av Taylor Swifts bästa låtar och som överskuggas av det fullproppade dubbelalbumet. ”Peter” förtjänar all uppmärksamhet den kan få!

#3 Dress

Albumet Reputation (2017) handlar egentligen mer om Taylor Swifts kärleksliv än vad man kan tro från skivans skurk-liknande estetik. Det är två låtar som faktiskt adresserar den mediala hatstorm som hon fick utstå under skivans inspelning. Kärlekslåtarna hamnade under skivans release allt för mycket i skymundan från allt drama vilket gör att de lätt glöms bort.

Låten “Dress” är en sensuell och lustfylld låt om det första stadiet i en kärleksrelation. Textraden:  “Only bought this dress so you could take it off” beskriver hur irrationellt och spännande det är att vara nykär. Låten är producerad av Swifts partner-in-crime Jack Antonoff och är R&B-inspirerad med en drömmig refräng sjungen i falsett. 

#2 All Too Well (10 minute version)

När Taylor Swifts mastrar såldes från sitt skivbolag Big Machine Records till Scooter Braun bestämde hon sig för att ge ut sin musik på nytt igen. På orginalalbumet Red (2012) hade låten All Too Well längden: 5:27 och var en stor favorit bland fansen. När skivan skulle ges ut på nytt grävde hon fram en demo på 10 minuter och spelade in den på nytt. Detta resulterade i det som idag är All Too Well (10 minute version).

Låten är en halvlugn gitarrballad som handlar om en kort kärleksrelation som utspelar sig under hösten. Det handlar om henne själv som nyvuxen och en man som är några år äldre. Texten är målande och beskriver hur deras relation var så spännande för henne, men hur han var arrogant och såg henne som ung och ovetandes. Låten tar fokus kring små detaljer som hon minns allt för väl, bland annat hur hennes pojkvän var obehagligt karismatisk.

En briljant textrad är: “You, who charmed my dad with self-effacing jokes, sippin’ coffee like you’re on a late night show”. Den korta romansen och låten slutar med att hon kommer på att han glömt ge tillbaka hennes röda scarf och hon nöjer sig med tanken att den kommer påminna om henne. Låten hör hemma i Hall Of Fame över breakup-låtar och är briljant på alla sätt och vis!

#1 champagne problems

Albumet Evermore (2020) blev ett systeralbum till Folklore (2020) efter att karantänen öppnat upp Swifts kreativitet. Albumet tar därför samma approach med en fiktiv låtskrivarstil och det folkinspirerade soundet. Den minimalistiska pianoballaden öppnar oerhört mörkt med textraden “You booked the night train for a reason, so you could sit there in this hurt”.

Lyriken handlar om den fiktiva  berättelsen om hur hon nekar en förlovning från sin partner under en middag med hans överklassfamilj. Familjen beskrivs leva ett elegant liv men Swifts låttext visar hur det ligger ett mörker bakom. Dubbelmeningen i titeln är otroligt smart då den pekar på hur dysfunktionell överklassfamiljen är, men även hur alla problem hon upplever i relationen skrivs av som icke-problem.

Låttexten är briljant och det är som att från första sekund berättas en historia med en ny plot för varje rad. “Your sister splashed out on the bottle, now no one’s celebrating” beskriver hur de alla var redo att se Taylors karaktär bli en del av familjen, men hennes partner vägrar se till hennes behov. När Swift spelade låten på The Eras Tour fick hon nästan varje spelning en 6-8 minuter lång stående ovation efter låten. Champagne Problems är Taylors absolut bästa låt när det kommer till lyrik och det visar att hon behöver inte så mycket mer än ett piano för att vara den artist hon är!

Detta var vår sammanställning med Taylor Swifts bästa låtar. Besök Vinylskivan för mer läsning och tips!

Kategorier: Listor

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *