Det är ingen hemlighet att det är ett framgångskoncept för företag att använda sig av kända profiler i sin marknadsföring. Genom åren har det resulterat i ett och annat minnesvärt samarbete mellan kända artister och diverse varumärken. Här tar vi en titt på några exempel på framgångsrika – eller åtminstone uppmärksammade – samarbeten mellan företag och välkända ansikten från musikens värld.

Ozzy Osbourne och hans rockiga spelsamarbete

Få branscher har värvat kändisar för samarbeten med samma frenesi som spelmarknaden. Oavsett om du besöker ett nätcasino med svensk licens eller ett nätcasino utan svensk licens, så kan du nästan vara säker på att bolaget bakom spelsajten har några kända namn i sitt stall av samarbetspartners.

I Sverige har vi sett allt från idrottsprofiler som Zlatan Ibrahimovic, Glenn Hysén och Sarah Sjöström till folkkära artister som Måns Zelmerlöw i spelreklamer. Ett samarbete som sticker ut lite i sammanhanget är när ett bolag lyckades värva självaste Ozzy Osbourne som ambassadör för ett av sina nätcasinon, som är nischat för att tilltala fans av metalmusik.

Ozzy är med andra ord inte ensam om att ha samarbetat med spelbolag som är verksamma i Sverige, men han är utan tvekan ett av de allra tyngsta namnen vi fått se göra reklam på den svenska spelmarknaden.

Dogge Doggelito och hans cykel på köpet

Douglas ”Dogge Doggelito” slog igenom med The Latin Kings på 90-talet och har sedan dess haft en lång karriär som artist. Han har även klamrat sig fast i strålkastarljuset genom sin medverkan i diverse tv-program. En av hans mer oväntade succéer är dock ett reklamsamarbete han gjorde tillsammans med Elgiganten.

Som del av en återkommande kampanj har elektronikkedjan erbjudit en cykel på köpet som del av utvalda köp och Dogge har flera gånger agerat ansiktet utåt för kampanjen – och det med nästan oförklarligt stor framgång.

Tommy Nilsson och hans identitetskris

Det var 2013 som folkkära Tommy Nilsson till synes lyckades vända upp och ned på hela Sverige genom att annonsera att han skulle byta namn till ”Black” i samband med att hans artisteri skulle styras i en mörkare och tuffare riktning. Reaktionerna lät inte vänta på sig och Nilsson både sågades och hånades av många, medan andra tyckte att det var en roll grej. Gemensamt för de allra flesta verkade dock vara att de såg namnbytet som någon form av identitetskris från artistens sidan.

Bara dagen efter att nyheten slog ned som en bomb kom det dock fram att det hela var en enda stor PR-kupp, som en del av marknadsföringen av Marabous choklad, ”Black”, med saltlakrits

Många av artistens fans pustade ut över att identitetskrisen inte var på riktigt, men det var säkerligen en del där ute som kände en viss besvikelse över att den oväntade nyheten inte var sann. Hursomhelst blev det en mycket omtalad och på så sätt framgångsrik kampanj för Marabou och Tommy ”Black” Nilsson.

Snoop Dogg och hans smidiga betalningar

Svenska Klarna grundades så sent som 2005 och är i dag ett av Sveriges mest välkända varumärken. Att företaget, som tillhandahåller betallösningar inom e-handel, därför hade muskler nog att anlita en kändis av Snoop Doggs kaliber var därför inte helt oväntat. Med det sagt stack hans närvaro som ”Smooth Dogg” i Klarnas reklam ändå ut en aning. 

Det finns många exempel på artister som varit med i uppmärksammade reklamer. Hade vi vänt blickarna till den amerikanska marknaden hade listan kunnat göras väldigt lång, men när vi håller oss till den svenska är de fyra samarbetena ovan lite särskilt minnesvärda.

Kategorier: Uncategorized

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.