RIX FM har åter intagit tronen som Sveriges största kommersiella radiokanal. Det visar de senaste lyssnarsiffrorna för daglig räckvidd från Kantar/SIFO. Detta är en milstolpe efter att de nya sändningstillstånden delades ut förra året och RIX FM fick tillbaka sin nationella distribution.
– Det är en fin fjäder i hatten och tyder på att vi gör något som lyssnarna uppskattar, säger Christer Modig, chef för NENT Groups radioverksamhet. 

Redan 1998 blev RIX FM Sveriges största kommersiella radiokanal i daglig räckvidd enligt SIFO/Kantars lyssnarmätningar (dåvarande RUAB). 2003 passerade RIX FM även P1 och P3 och nådde för första gången över en miljon dagliga lyssnare året efter. När NRJ avslutade sitt samarbete med MTG 2013 så tappade RIX FM möjligheten att nå ut med sina sändningar i hela landet och därmed tog MIX Megapol över förstaplatsen.

Tack vare de nya sändningstillstånden som delades ut i augusti förra året fick RIX FM tillbaka sin nationella distribution och har nu på kort tid tagit tillbaka stora delar av sitt lyssnande. Vecka 21 och 22 passerade RIX FM åter igen ärkerivalen MIX Megapol i daglig räckvidd samtidigt som kanalen redan sedan en tid tillbaka är större än både P1 och P3.

– Vi är mycket glada över att så många radiolyssnare har hittat tillbaka till oss, trots att vi på flertalet orter inte sänt där på närmare 10 år. Det är en fin fjäder i hatten och tyder på att vi gör något som lyssnarna uppskattar. Men samtidigt måste vi vara ödmjuka då konkurrensen om lyssnarna är stenhård, och då gäller att vara konsekvent och tro på det man gör om man ska vinna lyssnarnas förtroende, säger Christer Modig, chef för NENT Groups radioverksamhet.

RIX FM har flera profiler som rattar sändningarna. Varje vardagsmorgon sänds populära RIX MorronZoo med Roger Nordin och Laila Bagge medan Martina Thun programleder eftermiddagarna.

Kategorier: Artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *