När de flesta tänker på vilken sorts musik som oftast förknippas med spelkulturen – från Las Vegas storstilade byggen till norska casinon på nätet – kommer gärna jazzen nära till hands. Det ligger så klart mycket sanning i det, men det finns också tre andra musikstilar som frekvent kopplas till spel och spelare. 

Människan har spelat om pengar sedan urminnes tider och innan dess om snäckor och andra symbolvärden, men aldrig förr har kommersiellt spelande varit lika utbrett som det är i dag. Något som framför allt beror på den ökade tillgängligheten. I dag går det lika bra att spela direkt från mobilen som på plats. 

Bara i Sverige finns det hundratals olika alternativ att utforska, alla med sina specifika spel och tillhörande musik. På jämförelsesidan Testarna finns en granskning av dagens spelmarknad med svenska såväl som norska casinon till hands. Även hos dessa, moderna aktörer lever bilden kvar av jazz som den naturliga stämningssättaren – åtminstone när det kommer till de klassiska casinospelen som roulette och blackjack. Med mer moderna alternativ, som dagens slotspel, har varje automat ett soundtrack som snarare passar dess specifika tema.

Så blev jazz synonymt med casinokulturen

Den mest naturliga anledningen till att jazzen så starkt förknippas med casinokulturen är att musikstilen växte fram i början av 1900-talet, vilket var i samma veva som casinon började etablera sig runt om i USA. Tillsammans med storbandsjazzen blev det en naturlig koppling, inte minst efter att flera framgångsrika jazzmusiker började figurera i Las Vegas. Allt var en sorts perfekt symbios mellan lyx och elegans. 

Alla som har spelat på några av alla de digitala spelalternativ som listas på jämförelsesidan casinoutansvensklicens.pro vet om att jazzen fortfarande dominerar spelmarknaden.

Sjungs ofta om spelande countrymusiken 

En annan genre, som är starkt förknippad med spelande, men på ett helt annat sätt är countrymusiken – inte minst subgenren “outlaw country” som med sitt råa sound och sin rebelliska tematik gärna fokuserar på de hårda delarna av amerikanskt kulturliv med autentiskt berättande om människor livsöden – ofta av det ruffiga slaget. 

I outlaw countryn finns det massor av sånger om spel om pengar – ofta poker – med detaljerade redogörelse om intensiva partier, sprit och slagsmål. Det mest berömda exemplet är så klart Kenny Rogers “The Gambler”. Andra fantastiska låtar är Sammy Hagars “The Winner Takes it All”, Johnny Cashs “Big River” och “Ramblin’ Gamblin’ Man” av Bob Seger.

Honky-Tonk och Ragtime

Två flugor i en smäll, kan tyckas, men både Honky Tonk och Ragtime växte fram i samma era (slutet av 1800-talet och början av 1900-talet) och hördes frekvent i de amerikanska salongerna. Medan Honky-Tonk ofta är enkel och direkt med en tydlig melodi, som är enkel att sjunga med i, är Ragtime en instrumental genre, alltså utan sång.

 Som det låter är Honky-Tonk mer dansvänligt, med instrument som gitarr, piano och fiol och texter som gärna handlar om vardagsproblem, hjärtesorg och spelande, medan ragtime domineras av pianospel, har en mer komplex struktur med en distinkt rytmik. Alla som har sett en gammal västernfilm vet exakt hur det låter.

Av dessa två är det helt klart mer sannolikt att stöta på Ragtime på digitala spelplattformar – norska casinon som internationella – medan Honky-Tonk, som är en förlaga till den moderna countryscenen, är relativt sällsynt. 

Kategorier: Uncategorized

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *