Vad kan göra ett underhållande dataspel till en extraordinär spelupplevelse? Jo, soundtracket! Musikens förmåga att få oss att känna saker, leva oss in i spelet, få gåshud och kalla kårar om vartannat är en av de viktigaste komponenterna i ett lyckat spelkoncept.

Precis som för film och tv är audio musik en oumbärlig del av spel och underhållning online, och här nedan går vi igenom fyra av historiens absolut största spelsoundtrack som hjälpt till att sätta allt från storslagna äventyrssagor till enkla, men ack så beroendeframkallande spel på kartan. Läs vidare för att ta reda på mer om några av de absolut största musikaliska verken och hitlåtarna inom gaming-världen.

Super Mario Bros – 1985

Vad passar bättre än att inleda listan med en trallvänlig klassiker från barndomen? Super Mario-soundtracket är inte bara populärt inom data- och videospelsvärlden, det är även en välkänd och återkommande musikslinga bland soundtracks för casinospel med hog uitbetalning. De glada tonerna kan exempelvis påträffas i allt från Super Mario World-spelautomater, Super Mario-poker och till och med i så kallade mini-games med Luigi från Super Mario 64 DS och andra uppdaterade versioner av spelet.

Koji Kondo är mannen bakom det omisskännliga videospelstemat som effektivt fångar spelarens uppmärksamhet med det glada och träffsäkra spelintrot. Kondo har arbetat för Nintendo sedan 1986 och är hjärnan bakom många av deras mest kända musiktitlar där han står med både som solokompositör och medkompositör. Han har ofta kallats för en av de bästa videospelskompositörerna i branschen, och vissa har till och med gått så långt att (skämtsamt?) mena att Super Mario Bros-soundtracket är ett sådant mästerverk att det borde bli Japans nya nationalsång.

Efter denna åttiotals-spelhit fortsatte Kondo komponera, och musiken till 2007 års uppföljare Super Mario Galaxy blev en nästan lika stor succé. Spelet, som äger rum i rymdmiljö, gav honom ännu större flexibilitet och möjlighet att visa sitt breda kompositörsregister.

The Legend of Zelda – 1986

Nummer två på listan är det omisskännliga soundtracket till Nintendos The Legand of Zelda – ett tema som än en gång komponerats av Koji Kondo. De oemotståndliga och ikoniska tonerna i spelet har utvecklats till att bli riktiga klassiker som blivit så pass populära att de till och med tagit form som en orkestersymfoni i fyra satser vid namn “Symphony of the Godesses”.  Denna symfoni blev i sin tur en konsertturné där Jason Michael Paul Productions licenserades av Nintendo för att producera och ta ut showen på turné.

Kondo har själv sagt att det allra viktigaste med hans musik är att den ska spegla själva spelupplevelsen, och att ljudet ska ha så pass mycket karaktär att spelaren endast ska behöva höra musiken för att förstå vad som pågår och var i spelet de befinner sig. Ett utmärkt exempel på detta är musiken som ändras beroende på vilken nivå man spelar på: under eller ovan jord.­­­ Precis som för Super Mario Bros gör musiken det möjligt att riktigt känna om man hoppar uppe bland molnen eller befinner sig flera meter under markytan i en grotta.

Final Fantasy – 987

Vi dröjer oss kvar i Japan med det episka ledmotivet till Final Fantasy-serien, skapat av ingen mindre än den legendariska Nobuo Uematsu. Tv-spelskompositören är vida känd även utanför hemlandet i egenskap av en av världens mest hyllade skapare av videospels-soundtracks – bland annat tack vare de medryckande musikstycken till den långlivade serien.

Den som själv spelat Final Fantasy vet att Uematsus musik är ständigt närvarande genom spelets olika uppdrag, miljöer och farliga och förtrollade världar. Musiken har blivit extremt populär även utanför spelet med utsålda konserter världen där grandiosa symfoniorkestrar bjuder på bombastiska versioner av Uematsus Final Fantasy-verk.

Tetris – 1989

Vi rundar av med en riktig retrosuccé som lyckats med konceptet att göra klassisk musik populär till följd av ett spel i stället för tvärtom. Nintendos GameBoy-klassiker från 1989 gjorde ”Tetrislåten” känd bland spelare världen över, om än främst som ”Theme A” bland soundtracksalternativen. Vad många inte vet är dock att melodin har sitt ursprung i den ryska folksången Korobeiniki från 1800-talet. Den klassiska sången som skildrar ett Ryssland innan Bolsjevikernas tid berättar en engagerande berättelse om en gatuförsäljare som träffar en ung kvinna.

Nu för tiden räcker det att höra det välkända temat för att direkt veta att det handlar om ett spel med fallande block – oavsett om låten spelas i sin originalform eller i en dubstep- eller techno-version. Utöver uppoppade versioner har även många av världens absolut främsta orkestrar, däribland London Philharmonic och tyska WDR Funkhausorchester, gjort sina egna versioner av verket.

Gamingvärlden består med andra ord inte enbart av avancerade grafikkort, stora skärmar, explosiv action och en medryckande storyline – musiken är en minst lika stor del av den övergripande spelupplevelsen. Oavsett vilket videospel vi spelar kan vi nog alla vara överens om att ett riktigt bra soundtrack har förmågan att ta det hela till en helt ny nivå.

Kategorier: Uncategorized

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *